2018-09-19
På svenska In English

Telefonväxel/IVR

Växeln

Växeln har samma funktioner som en traditionell växel. För det mindre företaget finns nu möjlighet till bättre funktioner då vissa funktioner tidigare varit mycket dyra och därför enbart erbjudits i större växlar för större företag.

Telefoner

Systemtelefonen kopplas in i företagets datanätverk där den via internet ansluter till växeln. Telefonens identitet sitter i telefonen, man kan därför koppla in telefonen i stort sätt vilket datanätverk som helst och telefonen ansluter direkt till växeln. Telefonen kan alltså kopplas in på arbetsplatsen, hemma, utomlands m.fl. För resande finns mjukvarutelefon till datorn eller miniTels egen APP, detta så man t.ex. enkelt kan ringa från hotell, affärsresan eller utomlands för vanlig lokalsamtalstaxa.

Användarfunktioner

Exempel.

  • Vidarekoppling – Direkt, efter en viss tid eller vid upptaget. Ring flera telefoner samtidigt eller i följd. Välj själv vilket nummer som skall visas när samtal kopplas vidare till t.ex mobilen.
  • Röstbrevlåda – Meddelande via mail, det inspelade meddelandet bifogat i mailet.
  • Samtalsfiltrering – Inringande måste uppge sitt namn innan samtalet kopplas fram. Inringande från skyddat nummer måste uppge sitt namn innan samtalet kopplas fram. Inringande från skyddat nummer måste ange sitt nummer innan samtalet kopplas fram.
  • Samtalsblockering – Blockera alla inkommande samtal utom de som finns i listan över tillåtna nummer. Blockera de telefonnummer som finns i listan för blockerade nummer. Blockera alla nummer från skyddat nummer.
  • Konferens (tillval) – Via portalen kan användaren se vilka som är anslutna till konferensen med möjligheten att blockera, koppla bort samt reglera volymen för deltagarna.
  • Kontakter – Spara, sök privata och företagskontakter.
  • Samtalsinspelning (tillval) – Låt systemet spela in samtliga samtal eller via en knapptryckning på telefonen.
  • Faxtjänst (tillval) – Skicka fax genom att ladda upp en pdf-fil och skriv in faxnumret.
  • Samtalshistorik – Inkommande, uppringda, upptaget, besvarade eller ej besvarade.


Systemfunktioner

Exempel.

  • Välkomstmeddelande – Alla inringande får ett välkomstmeddelande uppspelat innan samtalet kopplas vidare till IVR, sökgrupp eller anknytning.
  • IVR – Talsvarsmeny
  • Sökgrupper – Ringer olika anknytningar i en förbestämd ordning.
  • Funktionskoder – Styr funktioner i växeln genom knapptryckningar på telefonen.
  • Specialanknytningar – Anknytningar som ej är personliga.
  • Konferensrum – Användarna ringer in till ett nummer i växeln och kopplas ihop i en telefonkonferens.
  • Kögrupper – Samtalsgrupper med köfunktioner med möjlighet för agenter och användare att logga in och ut.
  • Väntmusik – samtal i kö eller som håller på att kopplas mellan anknytningar får lyssna på växelns musik eller meddelande.
  • Samtalsinspelning – Spela in alla samtal eller via knapptryckning på telefonen på grupper eller konferenser.
  • Multipla nummer – En anknytning kan ha flera nummer.
  • Autoprovisionering – Telefonen hämtar själv uppgifter från systemet.
  • Se vem som talar (BLF) – Systemtelefoner med flera linjeknappar kan indikera vilka kollegor som talar i telefon eller när de har ett inkommande samtal. Plocka upp samtal när det ringer på en kollega.
  • Fax – Inkommande fax omvandlas till en pdf-fil och bifogas i mail till fördefinierad mottagare.